
Onderwijs Arena Digitale workshop: Effectieve feedback
Effectieve feedback
Doelstelling
Aan het einde van deze themasessie:
- weet je wanneer het effectief is om feedback te geven;
- ken je de verschillende niveaus van feedback;
- ken je de uitgangspunten voor goede feedback;
- kun je die uitgangspunten toepassen in het geven van feedback aan jouw leerlingen.
Inhoud
Het is een van de krachtigste instrumenten die je hebt als leraar: feedback. Maar lang niet alle feedback is even waardevol. En ook de momenten waarop je effectieve feedback geeft, moet je goed kiezen. Met andere woorden: het geven van effectieve feedback is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Feedback
In het werk van Boud en Molloy (2013) vinden we een mooie definitie van feedback:
Feedback is a process whereby learners obtain information about their work in order to appreciate the similarities and differences between the appropriate standards for any given work, and the qualities of the work itself, in order to generate improved work.
Kortom: feedback moet inzicht geven in het verschil tussen de kwaliteit van het geleverde werk ten opzichte van het gewenste resultaat om de leerling aan te zetten tot het verbeteren van zijn of haar prestatie.
- de taak ,
- het proces,
- zelfregulatie ,
- de leerling zelf (bijvoorbeeld zijn/haar houding) .

Practice what you preach

Onze themasessie zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.

In onze themasessies ervaar en leren je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.