Home Onderwijs Arena Digitale Workshop: Leerdoeldenken Onderwijs Arena Digitale Workshop: Effectief leren met ICT: interactie

Onderwijs Arena Digitale Workshop: Effectief leren met ICT: interactie

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:  

  • heb je een aantal activerende werkvormen met ICT ervaren;  
  • weet je (beter) wanneer de inzet van ICT effectief kan zijn;  
  • heb je kennis gemaakt met TPACK, een model om je te ondersteunen onderwijs met ICT te evalueren en/of te ontwerpen;
  • kun je een activerende werkvorm met ICT voor je eigen onderwijs voorbereiden.

Inhoud

Er is veel evidentie dat technologie onderwijs efficiënter, effectiever en betekenisvoller maakt. En dat is misschien waar, maar tegelijkertijd is het niet de technologie alleen die daarvoor zorgt. De docent blijft de sleutel in dit verhaal; hij of zij is degene die het grootste verschil kan maken voor zijn of haar leerlingen. Leren is immers een sociaal proces. Interactie tussen leraar en leerling en tussen leerlingen onderling is de basis van het leren. Technologie kan de rol van de leraar nooit vervangen. Maar technologie kan interactie mogelijk wel meer of beter op gang te brengen in de klas. Dat is het uitgangspunt voor deze sessie die zich richt op de inzet van technologie in de klas.   In deze themasessie ervaar je enkele activerende werkvormen waarbij technologie een toegevoegde waarde biedt. Je maakt kennis met verschillende manieren van de inzet van technologie waarmee het gemakkelijker wordt om aan te sluiten bij de individuele behoefte van jouw leerlingen. Het doel van de sessie is je een aantal activerende werkvormen mee te geven waarbij je ICT gebruikt en die je morgen direct in je eigen onderwijs kunt inzetten.

Digitale didactiek

Steeds meer leerlingen beschikken over een apparaat. In veel gevallen wordt dat apparaat zelfs door de school beschikbaar of verplicht gesteld. Dat vraagt specifieke competenties van leraren; naast vakspecifieke en didactische ook technische vaardigheden. Maar de echte uitdaging is het combineren van die drie componenten, vakinhoud, didactiek en technologie, tot goed onderwijs. In 2016 verscheen Kleppen dicht!, een onderbouwd en praktisch boek over de effectieve inzet van ICT in het onderwijs vanuit de visie: start met de klep dicht, zorg voor goed onderwijs en ga dan op zoek naar waar ICT iets kan toevoegen. Immers: “technology can amplify great teaching, but great technology doesn’t replace poor teaching”. Hoofdstuk 2 uit Kleppen dicht!, het hoofdstuk ‘Interactie’, vormt de basis voor deze sessie. Wil je meer weten over dit boek, kijk dan op www.kleppendicht.nl of ga naar de website van Uitgeverij Pica.

Datum

02 feb 2021

Tijd

15:00 - 17:00

Locatie

Online

Organisator

Onderwijs Arena
INSCHRIJVEN