Home Events ChatGPT Onderwijscongres

ChatGPT Onderwijscongres

Aanleiding

ChatGPT is in het onderwijs ingeslagen als een bom. Leerlingen en studenten maken er al op grote schaal gebruik van. Leraren zitten met de handen in het haar, want aan de bestaande manier van lesgeven, werkstukken maken en beoordelen komt onder druk te staan.

Een eerste reactie van leraren is defensief: “Kunnen we dit verbieden?” Maar als de kerntaak van onderwijs is om de volgende generatie voor te bereiden de buitenwereld, dan kan je je afvragen of het wijs is om één van de belangrijkste ontwikkeling in die buitenwereld op school uit te sluiten.

ChatGPT zet het onderwijs op de kop

Het onderwijs is al ruim 10 jaar bezig met de zogenoemde 21e-eeuwse vaardigheden, en het PO en VO krijgen binnenkort zelfs te maken met een formeel nieuw leergebied: digitale geletterdheid. Die leraren die dachten deze ontwikkelingen aan hen voorbij zouden gaan, komen nu van een koude kermis thuis. Want ChatGPT is bij uitstek geschikt voor de toepassing binnen de alpha-vakken. En laten daar nou net dié leraren zitten die van nature minder affiniteit hebben met digitale technologie! We zijn ingehaald door de realiteit.

ChatGPT is zo gemakkelijk te gebruiken, en het is zo effectief, dat de impact ervan al wordt vergeleken met de uitvinding van het internet. Er is geen sector die niet geraakt zal worden door ChatGPT. Maar zoals zo vaak moet het onderwijs de kastanjes uit het vuur halen. Daar waar de ene leraar zich vooral druk maakt over ‘fraude’ ziet de andere juist kansen. Hoe dan ook: we moeten het er over hebben. We moeten ons oriënteren op deze ontwikkelingen en in gesprek gaan met professionals die de techniek van ChatGPT kunnen uitleggen en ons helpen om onze weg hierin te vinden.

Inhoudelijk programma

Tijdens dit congres onderzoeken we de impact van synthetische media en generatieve kunstmatige intelligentie op onderwijs. Hoe gaan we om met softwaresystemen die in staat zijn om volledig nieuwe media te genereren: tekst, afbeeldingen, video, geluiden, menselijke stemmen? We gaan deze vragen lang meerdere lijnen onderzoeken. Naast beschouwelijke benaderingen, zullen er praktische workshops zijn voor verschillende onderwijstypen (van PO tot HO).

Je hoeft niet technisch onderlegd te zijn om deel te nemen aan dit congres, het is juist voor managers en leraren die meer willen weten over de recente ingrijpende ontwikkelingen. Binnenkort maken we de eerste sprekers bekend.

ChatGPT zet het onderwijs op de kop

Het onderwijs is al ruim 10 jaar bezig met de zogenoemde 21e-eeuwse vaardigheden, en het PO en VO krijgen binnenkort zelfs te maken met een formeel nieuw leergebied: digitale geletterdheid. Die leraren die dachten deze ontwikkelingen aan hen voorbij zouden gaan, komen nu van een koude kermis thuis. Want ChatGPT is bij uitstek geschikt voor de toepassing binnen de alpha-vakken. En laten daar nou net dié leraren zitten die van nature minder affiniteit hebben met digitale technologie! We zijn ingehaald door de realiteit.

ChatGPT is zo gemakkelijk te gebruiken, en het is zo effectief, dat de impact ervan al wordt vergeleken met de uitvinding van het internet. Er is geen sector die niet geraakt zal worden door ChatGPT. Maar zoals zo vaak moet het onderwijs de kastanjes uit het vuur halen. Daar waar de ene leraar zich vooral druk maakt over ‘fraude’ ziet de andere juist kansen. Hoe dan ook: we moeten het er over hebben. We moeten ons oriënteren op deze ontwikkelingen en in gesprek gaan met professionals die de techniek van ChatGPT kunnen uitleggen en ons helpen om onze weg hierin te vinden.

Inhoudelijk programma

Tijdens dit congres onderzoeken we de impact van synthetische media en generatieve kunstmatige intelligentie op onderwijs. Hoe gaan we om met softwaresystemen die in staat zijn om volledig nieuwe media te genereren: tekst, afbeeldingen, video, geluiden, menselijke stemmen? We gaan deze vragen lang meerdere lijnen onderzoeken. Naast beschouwelijke benaderingen, zullen er praktische workshops zijn voor verschillende onderwijstypen (van PO tot HO).

Je hoeft niet technisch onderlegd te zijn om deel te nemen aan dit congres, het is juist voor managers en leraren die meer willen weten over de recente ingrijpende ontwikkelingen. Binnenkort maken we de eerste sprekers bekend.

Datum

15 jun 2023
Verlopen!

Tijd

Gehele dag
INSCHRIJVEN